24 Aralık 2013 Salı

TEL KIRMA YATAK ODASI TAKIMI

           El sanatlarımızın en güzel örneklerinden birsi de tel kırma olsa gerek.Tel kırma ilk defa 1800-1900 yıllarında Bartın yöresinde görülmüş.Hatta bir rivayete göre Bartın'ın Asma mahallesinde yaşamakta olan katip kız lakaplı Hatice Ağaçkıran tel kırmayı il yapan kişi olarak bilinirmiş.Amasya-Amasra gibi bir çok farklı illerde  tel kırmayı görmek mümkün.
          Tel kırma tekniği diğer nakış tekniklerinden çok farklıdır gerek harcanan emekle gerekse görünüşü ile,göz alıcı bir işleme sanatı bence.Kumaş veya tül kasnağa gerilerek özel iğnesi ile işlenir.İplik olarak da 
gümüş tel kullanılır,tel işlemenin sonunda da tel el ile bükülerek kırılır.
Bir çok halk eğitim merkezlerin de tel kırma kursları veriliyor.Ben kursa gitmedim ama çok sevdiğim bir
 büyüğüm bir kaç kez göstermesiyle kaptım bu işi :-)
Sadece bir tane düğüm atabilmek için 5 farklı hareket yapılıyor...Kısacası büyük bir sabır işi ama ortaya çıkan ürünler son derece göz alıcı.
İlk zamanlar tel kırmayı çeyiz amacıyla ,yatak yorgan takımlarına,gelin bohçalarına,sünnet çarşaflarına yaparlarmış.
Şimdi ise çantalarda,kına örtülerinde,abiye kıyafetlerde,mevlit örtülerinde,keselerde,aksesuarlarda hatta ayakkabı ve terliklerde de görmek mümkün.



En son yaptığım yatak odası takımım.Ben bu motifi bir arkadaşımı ziyarete gittiğimde masa örtüsünde görmüştüm hemen fotoğrafını çektim.O salonu için masa örtüsü yaptırmış,bende yatak odası içinde güzel bir motif olacağını düşündüm ve sonuç ortada.Sizlerde yapacağınız yere göre motifleri büyütüp küçültebilirsiniz.
                                   











Hiç yorum yok:

Yorum Gönder